Voortgang realisatie programma's

Programma 3 Fysieke leefomgeving

Programma 3 Fysieke Leefomgeving

Mutaties grootste afwijkingen (> € 25.000)
per taakveld

2022

2023

2024

2025

a.

Verkeer en vervoer

182.000

41.197

19.789

19.684

b.

Cultureel erfgoed

-151.000

151.000

c.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

94.050

94.050

94.050

d.

Riolering

-195.300

e.

Milieubheer

-50.000

f.

Ruimtelijke ordening

0

17.468

17.482

17.482

g.

Wonen en bouwen

-160.000

Diverse taakvelden

h.

Avri Ibor

54.000

i.

Nota Bovenwijks actualisatie deel B

89.058

-87.110

-187.360

-63.393

j.

Kleine verschillen

1.542

1.542

1.542

1.542

Totaal

-34.400

22.847

-54.497

69.365

a. Verkeer en vervoer (nadeel € 182.000 in 2022, € 41.197 in 2023, € 19.789 in 2024 en € 19.684 in 2025)
Vogelbuurt II verhoging krediet van € 620.000 (wat resulteert in kapitaallasten vanaf 2024 voor een nadeel van € 18.600)
In de Eerste bestuursrapportage 2022 hebben we u uitgebreid geïnformeerd over de stand van zaken van de investeringen van het project Vogelbuurt fase 1 en 2 in Opheusden (bijlage op blz. 78 van de Eerste bestuursrapportage 2022). Het voorlopig ontwerp (VO) voor fase 2 is gereed. We hebben een nieuwe berekening gemaakt op basis van de definitieve scope van de werkzaamheden en het prijspeil maart 2022. In 2023 betekent dit een extra benodigd investeringsbudget voor het onderdeel wegen van € 620.000. Het extra investeringsbudget komt via een kapitaallast (rente en afschrijving) met een afschrijvingstermijn van 50 jaar ten laste van de financiële positie. We vragen de raad het benodigde extra investeringsbudget van € 620.000 beschikbaar te stellen.
Een ander deel van de investering die ook op de Vogelbuurt fase 2 betrekking heeft treft u aan bij het Taakveld Riolering.

Stationsomgeving Opheusden en Kesteren verhoging krediet € 157.000 (wat resulteert in kapitaallasten vanaf 2023 voor een nadeel van € 5.997)
De gemeente heeft extra kosten moeten maken voor het project Stationsomgeving Opheusden. De extra kosten komen door een onverwachte extra benodigde vergunning (ProRail) waardoor het werk moest worden uitgesteld. Daardoor ontstonden er extra onderzoekskosten, begeleidingskosten, aanvullende werkzaamheden en prijsstijgingen. Daarnaast is de provinciale subsidie lager dan waar we mee begroot hebben. De provinciale bijdrage is met € 485.781 nu € 42.888 lager dan verwacht.
In 2023 betekent dit een extra benodigd investeringsbudget van € 157.000. Het extra
investeringsbudget komt via een kapitaallast (rente en afschrijving) met een afschrijvingstermijn
van 50 jaar ten laste van de financiële positie. We vragen de raad het benodigde extra
investeringsbudget van € 157.000 beschikbaar te stellen.

Fietspad Broekdijk verlaging krediet € 160.000 (wat resulteert in kapitaallasten vanaf 2023 voor een voordeel van € 4.800 )
Het fietspad aan de Broekdijk is aangelegd. Het project was geraamd op 1,4 miljoen. De kosten zijn lager, omdat we een gunstige aanbesteding hebben gehad en er geen bijzondere tegenvallers waren. Hierdoor is een overschot ontstaan van € 160.000. In 2022 betekent dit een verlaging van het investeringsbudget met € 160.000. Het voordeel van deze kapitaallasten komen in 2023 ten goede van de financiële positie.

Voorbereiding aanleg Randweg Ochten doorschuiven budget (voordeel € 40.000 in 2022 en nadeel in 2023)
We zijn gestart met een gebiedsvisie en een participatieproces met inwoners en bedrijven. Ook wordt dit jaar nog een variantenstudie uitgevoerd voor beide oostelijke varianten. Oorspronkelijk was bedoeld om dit jaar ook al een verregaande verkeerskundige en civieltechnische uitwerking te laten opstellen, maar dat wordt later. Hierdoor worden er in 2022 minder uren en kosten gemaakt, maar zal dit deel pas in 2023 worden uitgevoerd.
Wij stellen u voor om deze middelen beschikbaar te stellen voor 2023. Deze budgettair neutrale doorschuiving moet u in relatie zien met de mutaties in reserve Algemene Reserve onder
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien.

Afrekening afsluiting overweg Polsestraat (nadeel van € 170.000 in 2022)
Voor de afsluiting van de overweg Polsestraat is een factuur van ProRail ontvangen. Dit vloeit voor uit een in 2018 met ProRail afgesloten overeenkomst over de verdeling van de kosten. U heeft destijds € 170.000 beschikbaar gesteld voor de afsluiting. Door een gerechtelijke procedure is de afwikkeling van deze overeenkomst vertraagd en hebben wij destijds de reservering weer teruggestort in de Algemene Reserve.
Wij stellen u nu voor om deze middelen weer beschikbaar te stellen voor 2022 ten laste van de Algemene Reserve. Deze budgettair neutrale mutatie moet u in relatie zien met de mutaties in reserve Algemene Reserve onder Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien.

Openbare verlichting (nadeel € 52.000)
Bij de jaarstukken 2021 hebben we u een overschot gemeld op het budget voor het Beheerplan openbare verlichting. Het overschot werd veroorzaakt omdat er door de leverancier per ongeluk geen energiebelasting in rekening is gebracht. Deze is alsnog opgelegd voor de jaren 2018 t/m 2021 en is in 2022 betaald. Dit betekent een last van € 52.000 voor de financiële positie in 2022.

b. Cultureel erfgoed (voordeel € 151.000 in 2022 en nadeel € 151.000 in 2023)
Gebouwenbeheer doorschuiven budget kerktoren IJzendoorn
Voor het groot onderhoud aan de kerktoren in IJzendoorn is € 151.000 gereserveerd. Vanwege de mogelijke aanwezigheid van vleermuizen moet er onderzoek worden gedaan op grond van de Natuurbeschermingswet. Daardoor kunnen we het werk dit jaar niet uitvoeren.
Wij stellen u voor om deze middelen beschikbaar te stellen voor 2023. Deze budgettair neutrale doorschuiving moet u in relatie zien met de mutaties in reserve Algemene Reserve onder
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien

c. Openbaar groen en (openlucht) recreatie (nadeel € 94.050 in 2023, 2024 en 2025)
Vervanging vanwege Essentaksterfte.
Sinds 2019 zijn we bezig met het vervangingsplan Essentaksterfte. Om voor de veiligheid van de bomen te kunnen blijven zorgen, en mogelijke besmetting van kweekgoed zoveel mogelijk tegen te gaan, monitoren en vervangen we de zieke bomen.  De onttrekking uit de bestemmingsreserve van het vorige plan liep tot en met 2022. We hebben in 2022 een nieuwe nulmeting laten doen. Het is nodig om het vervangingsplan Essentaksterfte voort te zetten. We stellen u daarom voor om, met ingang van 2023 - verdeeld over 3 jaar - € 282.150 ten laste van de financiële positie toe te voegen aan de bestemmingsreserve Essentaksterfte en jaarlijks € 94.050 uit de reserve te onttrekken. Deze mutatie moet u in relatie zien met de mutaties in reserve onderaan dit programma.  

d. Riolering (voordeel € 195.300 in 2023)
Vogelbuurt II verhoging krediet van € 930.000 (wat resulteert in € 195.300 voordeel btw)
In de Eerste bestuursrapportage 2022 hebben we u uitgebreid geïnformeerd over de stand van zaken van de investeringen van het project Vogelbuurt fase 1 en 2 in Opheusden (bijlage op blz. 78 van de Eerste bestuursrapportage 2022).  Het voorlopig ontwerp (VO) voor fase 2 is gereed. We hebben een nieuwe berekening gemaakt op basis van de definitieve scope van de werkzaamheden en het prijspeil maart 2022.
Het extra investeringsbudget in 2023 heeft door de kapitaallasten geen financiële consequenties en komt ten laste van de voorziening riolering in verband met het gesloten systeem. De BTW is een voordeel van € 195.300 voor onze financiële positie. Dit is het gevolg door de komst van het BTW compensatiefonds. We vragen de raad het benodigde extra investeringsbudget van € 930.000 beschikbaar te stellen.

e. Milieubeheer (nadeel € 202.513 in 2022)
Uitvoering klimaatakkoord (voordeel en nadeel € 202.513)
Het Rijk heeft voor 2022 besloten incidentele middelen beschikbaar te stellen voor  de uitvoeringskosten klimaatakkoord . Dit nadeel moet u in relatie zien met het voordeel genoemd onder hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen, taakveld Algemene Uitkering. Voorgesteld wordt om dit bedrag aan de reserve Duurzaamheid toe te voegen. Per saldo verloopt het budgettair neutraal en moet u in relatie zien met de verantwoording onder de mutaties in reserves onderaan dit programma.

Energiearmoede / besparing (voordeel en nadeel € 500.407)
Via een beschikking is er subsidie ontvangen van het Rijk ter bestrijding van energiearmoede van € 486.407. Omdat er een terugbetalingsverplichting op deze subsidie geldt, willen we voorstellen om bij de jaarrekening het restant van deze middelen in derdengelden te storten. Vanuit de provincie is een bedrag ontvangen van € 14.000 voor energiebesparing.

Zonneveld Medel (voordeel € 50.000)
Vanuit BEE Medel is er een bedrag ontvangen van € 50.000 voor het op te richten gebiedsfonds. De initiatiefnemers van de zonnevelden Spoorstraat Echteld en Hemmen II zullen later ook hun afgesproken bijdragen leveren. Hiervoor faciliteert de gemeente een nog op te richten stichting, waaraan deze bedragen dan ten goede van moeten komen. Deze stichting kan de middelen in dit gebiedsfonds inzetten voor het stimuleren van duurzame initiatieven in het gebied. Tot die tijd willen we voorstellen om dit bedrag te parkeren in de reserve duurzaamheid. Deze mutatie moet u in relatie zien met de verantwoording onder de mutaties in reserves onderaan dit programma.

f. Ruimtelijke ordening ( nadeel € 17.468 in 2023, € 17.482 in 2024 en 2025)
Uit de Septembercirculaire 2022 komen een aantal mutaties (nadeel € 304.832 in 2022 aflopend naar € 17.482 in 2025). Het Rijk draagt financieel bij aan de transitiekosten die de gemeenten hebben gemaakt voor:

  • Invoeringskosten van de Omgevingswet (nadeel € 261.881 incidenteel)
  • Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (nadeel € 42.951 in 2022 en structureel € 17.482)

Dit nadeel moet u in relatie zien met het voordeel genoemd onder hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen, taakveld Algemene Uitkering.
Wij stellen tevens voor deze middelen aan de reserve omgevingswet toe te voegen.
Per saldo verloopt het budgettair neutraal en moet u deze mutatie ook zien in relatie met de verantwoording onder mutaties reserves onderaan dit programma.

g. Wonen en bouwen (voordeel € 160.000 in 2022)
Vrije veldtoezicht
Zoals toegelicht onder overige ontwikkelingen in Programma 3 hebben we voor 2021 en 2022 een meerwerkopdracht (2 x € 150.000) verleend aan de omgevingsdienst voor het project Vrije veldtoezicht. Het project is nu in uitvoering, maar we zien dat er te ruim is begroot. Daarom ramen we € 160.000 af.

Diverse taakvelden
h. Avri IBOR (nadeel € 54.000 in 2022)
We verwachten meerkosten voor de uitvoering van ons beheer en onderhoud van de openbare ruimte door de Avri. Vanaf het tweede kwartaal zien we structurele meerkosten op het gebied van brandstof, indexatie, werken derden en tractie (voertuigen, werkmaterieel en gereedschappen). De kostenverhoging voor tractie is het gevolg van de uitgestelde levering van nieuwe voertuigen. De kostenverhoging van de dienstverleningsovereenkomst heeft invloed op verschillende taakvelden: Verkeer en vervoer (€ 26.500)  en groenbeleid (€ 27.500). Deels vallen de kosten onder het taakveld Riolering. Dit is echter een gesloten systeem en heeft daarom geen effect op de financiële positie en wordt ten laste van de voorziening riolering (€ 26.000) gebracht.

i. Nota Bovenwijks actualisatie deel B (nadeel € 89.058 in 2022, voordeel € 87.110 in 2023, € 187.360 in 2024 en € 63.393 2025)
Actualisatie deel B 2022 Nota bovenwijkse voorzieningen (BOVO)
De Nota bovenwijkse voorzieningen is een basis voor het vragen van bijdragen aan initiatiefnemers
van ruimtelijke plannen, die ter dekking dienen voor toekomstige uitgaven. Jaarlijks wordt deel B behorende bij deze nota geactualiseerd.

Het nadeel in 2022 heeft betrekking op de bijstelling van de ontvangsten (nadeel € 59.058) en aanleg Dorpsommetje (nadeel € 30.000).
Het voordeel in 2023 heeft betrekking op de bijstelling van de ontvangsten (voordeel € 27.110) het doorschuiven van bijdrage aan verdedigingslinies (voordeel € 100.000) en een bijdrage landschapsontwikkeling (nadeel € 40.000).
Het voordeel in 2024 heeft betrekking op de bijstelling van de ontvangsten (voordeel € 554.860). Ook heeft het betrekking op de bijdrage voor het opdikken van de dijk (nadeel € 100.000), Gastvrije Waaldijk (nadeel € 100.000), landschapsontwikkeling (nadeel € 40.000), spelen (nadeel € 25.000), het gevolg van doorschuiving verdedigingslinies (nadeel € 100.000) en overige kleine verschillen (nadeel € 2.500).
Het voordeel in 2025 heeft betrekking op de bijstelling van de ontvangsten (voordeel € 103.393) en bijdrage aan landschapsontwikkeling (nadeel € 40.000)
Alle mutatie moet u in relatie zien met de mutaties reserves onderaan dit programma.

j. Overige kleine verschillen (structureel nadeel € 1.542)
Behoeven geen toelichting.

Investeringen
Ten opzichte van de 1e bestuursrapportage ontstaan de volgende mutaties in de investeringen:

  • Wegen: Vogelbuurt II verhoging van het krediet met € 620.000
  • Riolering: Vogelbuurt II verhoging van het krediet met € 930.000
  • Stationsomgeving Opheusden / Kesteren verhoging van het krediet met € 157.000
  • Fietspad Broekdijk een verlaging van het krediet met € 160.000

De toelichting op de mutaties treft u aan bij de toelichting op wat mag het kosten.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2022 13:56:26 met de export van 11/10/2022 13:40:33