Algemene Dekkingsmiddelen, Overhead, Vpb en Onvoorzien | |||||
Mutaties grootste afwijkingen (> € 25.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
a. | Overhead | -132.547 | 663.595 | 53.374 | 53.374 |
---|---|---|---|---|---|
b. | Algemene Uitkering | -3.285.566 | -839.127 | -855.227 | -815.654 |
c. | Treasury | -150.000 | 0 | 0 | 0 |
d. | OZB Woningen | -179.086 | 0 | 0 | 0 |
e. | OZB niet-woningen | -108.266 | 0 | 0 | 0 |
f. | Overige baten en lasten | 0 | 580.000 | 580.000 | 580.000 |
g. | Diverse taakvelden overige kleine verschillen | ||||
Totaal | -3.855.465 | 404.468 | -221.853 | -182.280 |
a. Overhead (incidenteel voordeel van € 132.547 in 2022 en vanaf 2023 een structureel nadeel van € 663.595 aflopend naar € 53.374 in 2025)
Monitoring sociaal domein (incidenteel nadeel € 20.000 voor 2022 en € 50.000 voor 2023)
Voor gemeenten wordt monitoring en datagedreven werken steeds belangrijker. Ook binnen het sociaal domein, waarin we te maken hebben met een complexe en dynamische werkelijkheid, is dit een belangrijk thema. De openeinderegelingen vanuit onder andere de Wmo en Jeugdwet maken dat het voor gemeenten een uitdaging is goed grip op hun budgetten te houden. Om dit zo goed mogelijk te doen en sturing te hebben op het sociaal domein, kan een monitor sociaal domein een belangrijke bijdrage leveren. Het formuleren en bijhouden van kengetallen en beleidsresultaten enerzijds en het monitoren van de uitgaven anderzijds, zijn belangrijke ingrediënten voor een dergelijke monitor.
Sinds de vaststelling van de regionale Inkoopstrategie Wmo en Jeugd in juni 2021 en de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein 2021-2024 in september 2021, staat dit onderwerp nadrukkelijker op de agenda. Echter vraagt deze ontwikkeling om specifieke kennis en expertise die niet binnen de vaste formatie aanwezig is. Daarbij is er sprake van het vertrek van een vaste medewerker met relevante kennis die (nog) onvoldoende geborgd is. Deze twee dingen samen maken dat de tijd en aandacht die dit onderwerp nodig heeft om het de noodzakelijke impuls te geven, tot nu toe ontbreekt. Dat betekent dat wij deze expertise tijdelijk in huis moeten halen, om te zorgen dat er een structurele monitor sociaal domein opgezet wordt in onze gemeente. Het beschikbare budget voor de inzet van externe expertise en andere gerelateerde kosten (bv. ICT toepassingen) is niet toereikend om de verwachte kosten te kunnen dekken. Willen we nog in 2022 hiervoor de eerste stappen zetten die noodzakelijk zijn, krijgen we te maken met een budgetoverschrijding van naar verwachting € 70.000. Deze overschrijding heeft deels betrekking op 2022 (€ 20.000) en deels op 2023 (€ 50.000). Op dit moment gaan we uit van incidentele kosten. Mocht blijken dat er sprake is van structurele lasten, bijvoorbeeld ten behoeve van een digitaal dashboard, worden deze structureel meegenomen in de reguliere P&C-cyclus.
Personeelslasten politieke ambtsdragers (structureel nadeel van € 17.000 in 2022 oplopend naar € 56.000 in 2024)
De salarisafspraken die in de CAO-Rijk 2022-2024 voor het personeel in de sector Rijk zijn
gemaakt, krijgen op basis van het rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
doorwerking naar de bezoldiging van burgemeesters en wethouders en toelagen van raadsleden. In de CAO-Rijk 2022-2024 is onder meer met ingang van 1 juli 2022 een salarisverhoging van 2,5% plus een verhoging van €75,- euro overeengekomen. Met ingang van 1 april 2023 vindt vervolgens een salarisverhoging van 3% plaats en op 1 januari 2024 een verhoging van 1,5%. De aan de loonafspraken gekoppelde bedragen van vergoedingen en toelagen worden vanwege de loonafspraak per 1 juli 2022 vanaf die datum verhoogd met 4,36%. Dit betekent een structurele stijging van € 17.000 in 2022 oplopend naar € 56.000 in 2024 wat ten laste komt van de financiële positie.
Vergoeding cursussen (incidenteel voordeel van €36.700 in 2022)
In 2022 is organisatiebreed een bedrag beschikbaar van € 194.000. Tot op heden is er in totaal
€ 92.650 besteed wat betekent dat er nog een bedrag van € 101.350 beschikbaar is. Op basis van een recente inventarisatie zal er nog € 64.650. worden uitgegeven. Het overschot van € 36.700 is onder andere ontstaan door het feit dat er veelal wordt deelgenomen aan seminars en korte opleidingen en minder wordt deelgenomen aan meerjarige opleiding die vaak veel duurder zijn. Daarnaast kan de hoge werkdruk binnen de organisatie als drempel worden ervaren om tijd te besteden aan een individuele opleiding of cursus. Bovendien is door te weinig aanmeldingen bij verschillende opleidingsinstituten voor een aantal medewerkers de opleiding of cursus niet doorgegaan. Dit betekent een incidenteel voordeel in 2022 van € 36.700 wat ten gunste komt van de financiële positie.
Eindheffing werkkostenregeling (incidenteel voordeel van €92.000 in 2022)
Jaarlijks is de gemeente eindheffing verschuldigd aan de Belastingdienst op basis van de
werkkostenregeling die van toepassing is op de vergoedingen en verstrekkingen aan politieke
ambtsdragers en de ambtenaren in dienst. Omdat jaarlijks in maart pas bekend is wat de te
betalen eindheffing van het voorgaande jaar is wordt er een verplichting opgenomen. Het restant van de verplichting wordt verantwoord in het lopende boekjaar. Op basis van de betaalde eindheffing over de achterliggende drie jaar kan worden opgemaakt dat er in 2022 incidenteel een bedrag van € 92.000 ten gunste van de financiële positie kan worden gebracht.
Vervanging personeel bij ziekte (incidenteel nadeel van €250.000 in 2022)
Het verzuim binnen de organisatie is ten opzichte van 2021 en de jaren daarvoor flink gestegen. Het voortschrijdend verzuim over de afgelopen 12 maanden is inmiddels opgelopen naar 5,3%. Over 2021 bedroeg dit nog 3,7%. In zowel de vergelijking met vorig jaar als in de trendlijn van het verzuim is te zien hoe het verzuim in de afgelopen periode is gestegen. Tussen de pijlers doen zich uiteraard verschillen voor, maar binnen alle pijlers is er een voortschrijdend verzuim van 5% of hoger. We zien vooral in het langdurend verzuim een stijging. Op dit moment zijn er zeven medewerkers met langdurend verzuim (42 dagen of langer ziek). Daarnaast zijn er tot op heden vijf collega’s die met zwangerschapsverlof/bevallingsverlof zijn (geweest). Hiervoor ontvangt de gemeente een WAZO uitkering van het UWV. Deze tegemoetkoming is echter minimaal ten opzichte van de kosten die moeten worden gemaakt om de collega die met verlof is op basis van inhuur te vervangen om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen. Met een doorkijk naar het einde van het jaar wordt ingeschat dat een bedrag van € 250.000 noodzakelijk is om de
extra kosten voor de vervanging van personeel bij ziekte op te vangen. Dit bedrag moet ten laste worden gebracht van de financiële positie.
Vanuit het UWV en Loyalis zijn/worden diverse uitkeringen (WAZO, ZW, WGA) ontvangen. In totaal is dit een bedrag van € 75.000. Zoals gebruikelijk worden deze ontvangsten ingezet voor de vervanging van personeel bij ziekte. Per saldo heeft dit dan ook geen financiële consequenties.
Doorontwikkeling financiële informatievoorziening (doorschuiven van 303.800 van 2022 naar 2023 betekent een incidenteel voordeel voor 2022 en een incidenteel nadeel voor 2023)
Voor het doorontwikkelen van de financiële informatievoorziening is een bedrag van €330.000
beschikbaar gesteld. In 2022 is het nieuwe financiële pakket Europees aanbesteed en worden de eerste voorbereidingen getroffen voor de implementatie daarvan. De implementatie loopt in elk geval nog door tot en met de ingangsdatum van het nieuwe financiële systeem op 1 januari 2024. Het resterende budget is hard nodig om in 2023 de implementatie verder vorm te geven. Zodoende is het voorstel een bedrag van €303.800 over te hevelen naar 2023.
Deze doorschuiving moet u in relatie zien met de mutaties in de algemene reserve onder Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien. Per saldo heeft deze doorschuiving een budgettair neutraal effect in deze bestuursrapportage.
Extra middelen inhuur derden Gemeentewinkel en Juridische zaken (incidenteel nadeel van
€188.464 in 2022)
De komst van vluchtelingen en arbeidsmigranten vraagt om extra inzet vanuit de gemeentewinkel. Voorstel is om het budget in 2022 eenmalig op te hogen. De komende tijd wordt gekeken in hoeverre extra inzet in 2023 en verder nodig is. Hierover wordt u in toekomstige P&C-documenten over geïnformeerd. Voor 2022 betreft de ophoging €16.500.
In 2021 is de gemeente geconfronteerd met een aantal achterstanden die ook hebben geleid tot dwangsommen. In 2022 is hard gewerkt aan het wegwerken van de achterstanden en het inzetten van een andere werkwijze. Eerder is een deel van de kosten voor de benodigde extra capaciteit in de eerste bestuursrapportage, maar toen was niet geheel duidelijk hoeveel exact nodig zou zijn om de achterstanden weg te werken. Inmiddels zijn de achterstanden bijna weggewerkt en wordt de nieuwe werkwijze uitgewerkt en geïmplementeerd. Daarnaast is bij de begroting extra formatie aangevraagd om voldoende capaciteit te hebben om de toenemende juridische vraag te beantwoorden en steeds mondiger wordende burger op een goede manier van dienst te zijn in de afhandeling van Woo-verzoeken, klachten en bezwaren. Met deze inzet gaan wij er vanuit dat toekomstige bezwaren worden voorkomen. Daarnaast worden inmiddels de voorbereidingen getroffen voor het invullen van de vacatures, waardoor ook extra hoge kosten voor inhuur binnenkort niet meer nodig zijn. Voorgesteld wordt om de eenmalige extra kosten van €171.964 ten laste te brengen van de financiële positie.
ICT extra ondersteuning lopende trajecten (incidenteel nadeel van €106.390)
In de eerste bestuursrapportage van dit jaar is al aangegeven dat de ontwikkelingen op ICT-gebied groot zijn. Dit heeft enerzijds te maken met het op orde houden van onze infrastructuur en informatieveiligheid, maar hangt ook samen met inhoudelijke ambities en veranderende wetgeving. In 2022 bleek dat we op een aantal fronten extra ondersteuning nodig hebben om de lopende trajecten uit te kunnen voeren. Voorgesteld wordt om de eenmalige extra kosten van €106.390 ten laste te brengen van de financiële positie.
I&A programmagids (doorschuiven van 180.000 van 2022 naar 2023 betekent een incidenteel voordeel voor 2022 en een incidenteel nadeel voor 2023)
Er is geld opgenomen voor een nieuwe storage oplossing voor het serverpark. Er is gestart met een aanbesteding voor de aanschaf hiervan, maar de afronding en implementatie van de oplossing vindt plaats in 2023. Zodoende is het voorstel de hiervoor bestemde €180.000 door te schuiven naar 2023.
Deze doorschuiving moet u in relatie zien met de mutaties in de Algemene reserve onder Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien. Per saldo heeft deze doorschuiving een budgettair neutraal effect in deze bestuursrapportage.
Architectuurplaat en Gemnet GGI (doorschuiven van 40.000 van 2022 naar 2023 betekent een incidenteel voordeel voor 2022 en een incidenteel nadeel voor 2023)
De architectuurplaat is van belang om onze gegevens -en informatiestromen in kaart te brengen en Gemnet GGI betreft het overzetten van diverse systeemkoppelingen naar een andere platform. Beide vragen om de nodige tijd en capaciteit van verschillende collega’s in de organisatie, waardoor dit met de bestaande werkdruk niet haalbaar is om dit zorgvuldig op te pakken, zodoende wordt het budget van €40.000 doorgeschoven naar 2023.
Deze doorschuiving moet u in relatie zien met de mutaties in de Algemene reserve onder Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien. Per saldo heeft deze doorschuiving een budgettair neutraal effect in deze bestuursrapportage.
Thuiswerkcatalogus en dockingstations (doorschuiven van 50.000 van 2022 naar 2023 betekent een incidenteel voordeel voor 2022 en een incidenteel nadeel voor 2023)
Beide investeringen hangen samen met de ontwikkelingen binnen het hybride werken/ werken na corona. Aangezien er nog geen definitieve keuzes zijn gemaakt hoe het concept eruit zal zien, is nu nog niet duidelijk wat er precies nodig is aan hard- en software. Zodoende is het voorstel deze middelen door te schuiven.
Deze doorschuiving kunt u in relatie zien met de mutaties in de Algemene reserve onder Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien. Per saldo heeft deze doorschuiving een budgettair neutraal effect in deze bestuursrapportage.
Stelpost loonstijging 2023 (structureel voordeel van € 24.000 vanaf 2023)
Middels de septembercirculaire 2022 is de hoogte van de stelpost loonstijging 2023 beperkt naar beneden bijgesteld. Dit resulteert in een verlaging van de stelpost loonstijging 2023 met een bedrag van € 24.000 vanaf 2023.
Overige kleine verschillen binnen taakveld overhead (incidenteel voordeel van € 12.348 voor 2022 en vanaf 2023 een structureel nadeel van € 21.090).
b. Algemene uitkering (structureel voordeel van € 3.285.566 aflopend naar € 815.654 in 2025)
Afronding Algemene uitkering voorgaande jaren (incidenteel nadeel van € 170.879 voor 2022).
De algemene uitkering uit het gemeentefonds is over vorige jaren aangepast en bijgesteld in
verband met mutaties. Tot op heden heeft de gemeente verrekeningen ontvangen over de jaren 2020 en 2021. Deze verrekeningen resulteren in een incidenteel nadeel van € 170.879 voor 2022.
Meicirculaire 2022 (incidenteel voordeel van € 2.487.369 voor 2022)
Middels een raadsinformatiebrief bent u in juni uitgebreid geïnformeerd over de meicirculaire 2022. De financiële ontwikkelingen met betrekking tot de jaren vanaf 2023 zijn verwerkt in de begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026. Jaarschijf 2022 is bij deze financieel verwerkt in deze bestuursrapportage. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u dan ook naar de betreffende raadsinformatiebrief.
Septembercirculaire 2022 (structureel voordeel van € 969.076 voor 2022 aflopend naar € 815.654 in 2025)
Middels een raadsinformatiebrief bent u in oktober uitgebreid geïnformeerd over de septembercirculaire 2022. De financiële ontwikkelingen van de septembercirculaire zijn in deze bestuursrapportage meerjarig verwerkt, omdat bij uitkomen van deze septembercirculaire de begroting 2023 al was opgenomen in het besluitvormingstraject. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u dan ook naar de betreffende raadsinformatiebrief.
c. Treasury (incidenteel voordeel van €150.000 in 2022)
Rente langlopende leningen
We hebben dit jaar nog geen langlopende leningen aan hoeven te trekken en hebben, indien
nodig, vooral in het eerste halfjaar 2022 gewerkt met kortlopende leningen in de vorm van
kasgeldleningen. Deze leningen gaven zelfs een negatieve rente. Afhankelijk van onze uitgaven in het vierde kwartaal, kan er nog een langlopende lening aangetrokken moeten worden, maar dan is er slechts voor enkele maanden een rentelast voor jaar 2022. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 150.000 voor 2022 voor rente langlopende leningen.
d. OZB woningen (incidenteel voordeel van € 179.086 voor 2022)
In de begroting 2023 heeft u kunnen zien dat de totale OZB opbrengst voor woningen vanaf 2023 structureel is bijgesteld op basis van de toename van het aantal woningen in 2022. In deze bestuursrapportage ziet u het effect voor jaarschijf 2022 terugkomen door toename van het aantal woningen. Het betreft een incidenteel voordelig effect van € 179.086 voor 2022.
e. OZB niet-woningen (incidenteel voordeel van € 108.266 voor 2022)
In de begroting 2023 heeft u kunnen zien dat de totale OZB opbrengst voor niet-woningen vanaf 2023 structureel is bijgesteld op basis van de toename van het aantal niet-woningen in 2022. In deze bestuursrapportage ziet u het effect voor jaarschijf 2022 terugkomen door toename van het aantal niet-woningen. Het betreft een incidenteel voordelig effect van € 108.266 voor 2022.
f. Overige baten en lasten (structureel nadeel van € 580.000 vanaf 2023)
Middels de septembercirculaire 2022 is de stelpost prijsstijging 2023 fors naar boven bijgesteld van 3% naar 5,9%. Dit resulteert in een extra structurele last van € 580.000 vanaf 2023. In de raadsinformatiebrief van de septembercirculaire kunt u terugzien dat hiervoor het accres van de algemene uitkering is toegenomen.