Thema's
6.2 Huisvestingsplan scholen
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Adequaat aanbod van onderwijs zo dicht mogelijk bij onze kinderen
- Mogelijkheden verkennen voor (integrale) kindcentra.
- Uitwerken duurzaamheids- en gezondheidsmaatregelen schoolgebouwen inclusief mogelijkheden voor financiering en subsidie.
- Conform raadsbesluit september 2020 worden de voorgestelde huisvestingsscenario’s uitgewerkt in het uitvoeringsplan IHP en vervolgens voortvarend opgepakt. Het betreft de volgende scenario’s: renovatie Hervormde School, uitbreiding Pantarijn, vervangende nieuwbouw/renovatie De Hien en De Bellefleur, nieuwbouw VCOG-school in Kesteren en meewerken aan het huisvesten van een VCOG-school in Dodewaard.
Resultaat/tijd | Middelen | Toelichting |
---|---|---|
Er zijn diverse budgetafwijkingen. |
Ontwikkelingen? |
---|
Binnenkort ontvangt u een raadsvoorstel Multifunctioneel Centrum (MFC) Dodewaard
De Hien en De Bellefleur zijn twee van de samenwerkende partijen binnen dit multifunctionele gebouw. Zie ook 6.1 Leefbaarheid.
Verkennend onderzoek voorzieningencluster Kesteren loopt door in 2023
De bouw van de nieuwe VCOG-school in Kesteren zal effect hebben op het voorzieningencluster. Daarom is het voor ons verkennend onderzoek van belang dat we eerst meer zicht krijgen op de leerlingenstromen tussen de verschillende basisscholen in Kesteren.
Ventilatie scholen
Wij hebben alle scholen geattendeerd op de regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) van het Rijk. Hierop is een aanvraag gekomen (en door het Rijk gehonoreerd) van de Rehobothschool in Opheusden. Zij starten in oktober met het aanbrengen van een CO2 gestuurd ventilatiesysteem (Zie ook "Wat mag het kosten?").
De Rehobothschool realiseert tijdelijke noodlokalen voor het onderwijs aan de kinderen uit Oekraïne
Voor de kinderen uit Oekraïne die naar het primair onderwijs gaan wordt onderwijs aangeboden op de Rehobothschool in Opheusden. In januari 2023 vindt de reguliere instroom van nieuwe kleuters plaats en ontstaat een ruimtetekort voor het onderwijs aan de Oekraïense kinderen. Om het onderwijs voor de Oekraïense kinderen te kunnen voortzetten, laat de Rehobothschool nog in 2022 noodlokalen plaatsen. Als gemeente kunnen (en zullen) wij hiervoor een vergoeding aanvragen bij het Rijk.
6.3 Subsidies
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Kernactiviteiten van verenigingen en maatschappelijke organisaties dienen zelfvoorzienend te zijn
- Flexibiliteit bij het subsidie-instrument: uitvoering van bestaand beleid met meer inzet op resultaten. Vrijwilligersorganisaties krijgen een bijdrage voor de activiteitenkosten.
Resultaat/tijd | Middelen | Toelichting |
---|---|---|
De verwachting is dat subsidiemiddelen niet allemaal worden uitgegeven. We verwachten een restant bij de coronamiddelen voor de culturele infrastructuur. Daarbij zal naar verwachting ook voor de gebouwsubsidie dorpshuizen budget overblijven. |
Ontwikkelingen? |
---|
Voor dit thema zijn er verder geen ontwikkelingen.
6.4 Sport en beweeg voorzieningen
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Afname sociaal-economische gezondheidsverschillen en bevorderen sociale omgang
- Uitrollen van de pilot Vitaal sportpark Dodewaard conform startnotitie. Een vitaal sportpark beoogt door samenwerking van sportverenigingen dat er op sportpark De Eng meer gebruik en meer variëteit in de activiteiten is.
Langetermijnvisie ontwikkelen over sport en bewegen
- Begeleiding sportclubs bij subsidieaanvragen uit bovenregionale fondsen in samenwerking met de sportkoepel in het kader van open sportclub of vitaal sportpark.
- Continueren van de inzet van buurtsportcoaches.
- Ondersteuning accommodaties sportclubs door garant te staan voor leningen en door het verstrekken van SVn duurzaamheidsleningen.
- Afronden plan van aanpak langetermijnvisie sport- en beweegvoorzieningen, dat inzicht geeft in de grenzen aan de verantwoordelijkheid van de gemeente op het gebied van bewegen en sport (accommodaties). Daarbij worden het landelijke sportakkoord en de harmonisatie van de huurtarieven/onderhoudsbijdrage (nieuwe subsidiesystematiek) betrokken.
- De rijksoverheid wil sport en bewegen stimuleren door de samenwerking van alle betrokken partijen (lokaal en regionaal) te bevorderen. Ook Neder-Betuwe heeft daartoe een intentieverklaring (voor een lokaal sportakkoord) getekend.
Sportverenigingen beschikken over voldoende velden, zodat leden kunnen trainen c.q. bewegen en kunnen deelnemen aan de voetbal- en/of korfbalcompetitie
- De uitdaging om op sportpark De Leede in Kesteren een extra sportveld te realiseren, is uitgewerkt tot enkele verschillende ontwerpen. Er zijn scenario's uitgewerkt, die een derde voetbalveld mogelijk kunnen maken inclusief een stappenplan voor de herinrichting.
Resultaat/tijd | Middelen | Toelichting |
---|---|---|
De aanbesteding voor de herinrichting sportpark De Leede is voltooid. De uitvoering is gestart, maar heeft wel vertraging opgelopen. O.a. door het niet tijdig beschikbaar komen van bouwmaterialen waren we genoodzaakt om over te schakelen naar een alternatieve uitvoeringsopbouw. Het nieuwe junior voetbalveld en de korfbalvelden zijn in 2022 gereed. Wij verwachten de renovatie van het bestaande voetbalveld af te ronden in het voorjaar van 2023. De vertraging heeft geen invloed op de financiën of het spelen van competitie voetbal. |
Ontwikkelingen? |
---|
We hebben een sportverenigingscoach aangesteld
Deze ondersteuning loopt door in 2023 en is opgenomen in de Begroting 2023. De sportverenigingscoach is circa 2 dagdelen per week beschikbaar en ondersteunt, begeleidt en adviseert de sportverenigingen op uiteenlopende terreinen, zoals verenigingsbeleid, financiën, accommodatiezaken, kader/vrijwilligers, vitaliteit, samenwerking en sociaal/maatschappelijke betrokkenheid. De sportverenigingscoach is een vraagbaak en hulplijn en dient daarmee als een loket voor de sport. De sportverenigingscoach ondersteunt daarnaast de verenigingsondersteuners in het professionaliseren van hun werkwijze, zowel inhoudelijk als procesmatig. Met deze samenwerking stimuleren we in hogere mate de open clubgedachte en bieden we algemene verenigingsondersteuning voor elke sportvereniging met een bestuurlijke of organisatorische uitdaging.
Richting definitief ontwerp Beweegpark Dodewaard
De vier betrokken verenigingen worden ondersteund door onze verenigingsondersteuners, de Gelderse Sportfederatie (GSF) en de Leefbaarheidsalliantie. De opzet van het definitieve inrichtingsplan plus de investering staat voorop; er wordt ook gekeken naar de toekomstige situatie: beheer van de accommodatie, stimuleren gebruik, onderlinge samenwerking en samenwerking met de MFC Dodewaard.
Wij participeren in dit project, vanwege de realisatie van de skatevoorziening en aanpassingen van de openbare buitenruimte (parkeerplaats). De verenigingen en wij zullen in 2023 nauw samenwerken in de zorg voor voldoende middelen (subsidies/sponsoring) en in de aanbesteding/uitvoering.
6.6 Onderwijs
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Vormgeven aan lokaal onderwijs- en jeugdbeleid via de Lokale Educatieve Agenda (LEA)
- Met het onderwijs en de kinderopvang in de LEA samenwerken aan gezamenlijke thema’s zoals het bestrijden van onderwijsachterstanden, passend onderwijs, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en aansluiting van jeugdhulp op onderwijs.
Resultaat/tijd | Middelen | Toelichting |
---|---|---|
Er is een incidentele negatieve budgetafwijking: in de septembercirculaire 2022 hebben we middelen ontvangen voor leerlingenvervoer Oekraïne. Deze worden als incidenteel nadeel opgenomen in Programma 6. Zie ook onder 'Ontwikkelingen' en 'Wat mag het kosten?'. |
Ontwikkelingen? |
---|
Opvang Oekraïne
Het aanbod van het onderwijs is op dit moment stabiel. Via het reguliere LEA-overleg blijven we hierover in contact met de schoolbesturen.
Wij verzorgen het leerlingenvervoer tot eind 2022. Vanaf 2023 sluiten we aan op de reguliere verordening leerlingenvervoer. Tot eind 2022 krijgen de leerlingen die dit nodig hebben ondersteuning met het zelfstandig leren reizen onder andere door middel van een fietsmaatje om zo bekend te raken met de Nederlandse verkeersregels.
6.7 Voor- en vroegschoolse Educatie
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Alle peuters hebben toegang tot voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en zijn voorbereid op het basisonderwijs
- Afspraken maken met de kindercentra en de basisscholen over de resultaten van VVE, overdracht van peuteropvang naar basisschool, doorgaande leerlijnen en ouderbetrokkenheid.
- Met voorschoolse educatie de ontwikkeling van peuters stimuleren op meerdere gebieden zoals taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Ouders stimuleren om gebruik te maken van het aanbod voorschoolse educatie voor hun kind door informatieverstrekking en advisering vanuit het consultatiebureau en door het organiseren van themagerichte voorlichtingsbijeenkomsten door de kinderopvangaanbieders.
Resultaat/tijd | Middelen | Toelichting |
---|---|---|
Er zijn budgetafwijkingen met een budgettair neutrale uitwerking in verband met de beschikkingen van het rijk voor de OAB-middelen. Zie ook 'Wat mag het kosten?'. |
Ontwikkelingen? |
---|
Dit schooljaar start het project Bewegend leren
Dit project is gericht op zowel de motorische ontwikkeling als ook de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 12 jaar. Het project, op initiatief van Kindcentrum Betuwe, is tevens gericht op een nauwere samenwerking tussen kinderopvang en het basisonderwijs en wordt aangeboden op de peutergroepen, het basisonderwijs van scholen die hieraan mee willen doen en de buitenschoolse opvang.
De nieuwe beleidsnota voor VVE en Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) is volop in ontwikkeling
We hebben een eerste bijeenkomst gehouden om op te halen wat er in de praktijk speelt. Eind 2022 vindt een tweede bijeenkomst plaats om partners mee te nemen in de status van de beleidsnota.